Wat kan een werkgever doen tegen ongewenste omgangsvormen?
De Arbo-wet richt zich op de totale beleidsvoering.
- breng de risicos's in kaart (m.b.v. Ri&E)
- een aantal factoren die het risico vergroten (bij beveiligers) zijn bijvoorbeeld:
- verhouding man/vrouw (scheve verhoudingen vergroten het risico)
- werktijden buiten kantooruren
- werkzaam bij andere organisaties (dan de eigen werkgever)
- stel maatregelen en beleid op. Allereerst kunnen collectieve (technische) mogelijkheden bekeken worden en aansluitend individuele maatregelen. Als laatste komen voldoende en goede individuele hulpmiddelen in beeld.
- evalueer de maatregelen en het beleid
Onderstaande punten zijn van belang:
- Uitvoeren risicoanalyse (RI&E):
- voer de RI&E uit en
- stel een plan van aanpak op en
- voer maatregelen uit
- zorgen voor goede bouwkundige voorzieningen (goede verlichting, geen werkplekken achteraf, toezicht, sociale controle e.d.)
- opleiding en training hiërarchische lijn en operationele medewerkers
- na een melding uitvoeren van incidentanalyse en feedback
Opstellen beleid en vastleggen preventiemaatregelen, denk hierbij aan:
- creëren van een stevig draagvlak in de organisatie
- opstellen intentie verklaring van de directie
- uitdragen dat alle leidinggevenden een belangrijke voorbeeldfunctie hierin hebben, zodat een positieve cultuur bevorderd wordt
- (indien van toepassing) Afspraken maken / informatie uitwisselen met klanten met betrekking tot het beleid
- tijdens introductie nieuw personeel aandacht schenken aan het beleid ongewenste omgangsvormen
- organisatorische maatregelen (bijvoorbeeld geen afwijkende werktijden, 's avonds niet alleen werken, computer afschermen voor bepaalde ongewenste websites e.d.)
- zorgen voor goede bouwkundige voorzieningen (goede verlichting, geen werkplekken achteraf, toezicht, sociale controle e.d.)
- opleiding en training hiërarchische lijn en operationele medewerkers
- aanstellen van een of meerdere onafhankelijke vertrouwenspersonen (werknemers en werkgevers kunnen op grond van de cao (artikel 91A) een beroep doen op een onafhankelijk vertrouwenspersoon
- opstellen interne klachtenprocedures
- spreek (potentiële) daders direct aan op hun gedrag
Evaluatie maatregelen en beleid:
- evalueer de getroffen maatregelen en het effect ervan en evalueer het totale beleid
- voorlichting en informatieverspreiding (bv op werkoverleg) over rechten en plichten rond grensoverschrijdend gedrag, uitgevoerde risicoanalyses, procedures